Work in progress 1/3: Het maximale uit je training halen

Deze week gaan we het vooral hebben over wat je het beste kan doen om het maximale uit je training te halen. Wat doe ik voor training en wat helpt me om er alles uit te halen.

Voeding en de soort training is dan ook heel erg belangrijk qua doel. Je kiest je doel en daarop word alles aangepast om dat doel te bereiken.

Wat je wel moet weten, voor je gaat verder leest wat ik doe, is dat het absoluut niet werkt om iets over te nemen van iemand anders. Elke persoon is anders ook al heb je hetzelfde doel dan wil het niet zeggen dat het voor iedereen werkt.

Daarom denk ik dat een coach het belangrijkste onderdeel is voor het behalen van je doelen. Kom je uit gemeente Gemert-Bakel. Kijk hier dan even 😉

Straaakkkk in je velleke 😉

Een ander doel stellen betekent meestal ook anders trainen. Dat  was voor mij wel even wennen zeg.

Zoals ik al eerder zei heb ik altijd op kracht getraind. Sterk worden was mijn doel. Dat betekend dat ik altijd met krachttraining rond de 5 tot 8 herhalingen moest gaan zitten en dan maximaal gewicht.

Nu ik graag toch wat meer mijn spiermassa wil opbouwen en dus ook strakker wil worden moeten mijn herhalingen veranderen. Ik zit nu tussen de 10 en 15. En dat is mentaal echt zooooveeel zwaarder. Ik vind het een stuk minder leuk, maar ik ben wel van mening dat als je een doel hebt, je er voor moet gaan!

Voor mij is voeding het belangrijkste onderdeel. Ik ga echt super slecht op te veel koolhydraten (suikers). Dit probeer ik, vooral doordeweeks, dan echt te beperken.

Begin ik de dag vroeg met slecht eten dan ben ik de hele dag echt niet vooruit te branden. Het is voor mij dan echt een stuk moeilijker om mezelf te herpakken. Wanneer ik gewoon gezond eet, ben ik echt 89379843628x energieker en gewoon echt een leuker mens!

Wanneer ik in een dipje zit en dus slecht eet , ben ik echt alleen maar moe, chagrijnig en heb ik veel minder zin om te sporten. Daarom is voeding voor mij erg belangrijk. Ik denk overigens voor iedereen, maar daar kom je vaak pas achter als je echt het roer omgooit!

Pre & Post Workout

Wat mij, zeker nu, echt een duwtje in de rug geeft zijn de Energy Aminos van foodspring. Ik vind het belangrijk om wel alles uit mijn training te halen wat ik kan. En aangezien het mentaal best zwaar is, zorgt een goede cafeïne boost van de Energy Aminos ervoor dat ik meer focus heb en net die laatste herhaling er wel uit haal.

Na de training neem ik altijd Recovery Animos (vooral de sinaasappel want die is echt suuuuper lekker. De andere niet zo haha (Sorry foodspring). Dit verfrissende drankje helpt je om te herstellen en daar zitten door de vitamines en mineralen die erin zitten. Je moet geen wonderen verwachten met supplementen en drankjes maar het zijn vaak wel die kleine dingen die maakt dat je het net iets beter doet en zeker ook langer kan volhouden.

Eiwitten

Vooral eiwitten halen is erg belangrijk! Daarom ben ik zo’n fan van Foodspring. De meeste producten zijn echt eiwitrijk, lekker en makkelijk waardoor ik echt veel makkelijker mijn eiwitten haal. Sinds ik mijn eiwitten haal is mijn lichaam dus echt gaan veranderen! (in combinatie met de krachttraining die ik voorheen nooit deed).

Ik doe nu 3/4x in de week kracht training en 1x de week een Crossfit WOD (Workout Of the Day). Met krachttraining behaal je het meeste resultaat. Maar een workout vind ik gewoon heel erg leuk om erbij te doen. En ook om mijn conditie een beetje op peil te houden 😉.

Kracht training doen betekent niet dat je conditie eraan gaat, want ook daarbij bouw je het op, maar de echte duurtraining en verzuring die in Crossfit zitten zijn wel echt meer conditioneel gericht.

Ooit doe ik dus een 5e training erbij als ik merk dat ik goed herstel en ik weet dat ik meer kan doen. Het is belangrijk om naar je lichaam te luisteren en ook vooral om je lichaam de kans te geven om te herstellen. Meer trainen is niet altijd beter, beter trainen is beter. Vaak went je lichaam aan het vaker trainen waardoor je minder tijd nodig hebt om te herstellen. Maar vooral in het begin moet je het rustig opbouwen op geleide van herstel.

Slaap

Het aller-aller-belangrijkste voor herstel, spieropbouw en uiteindelijk vet verlies is slaap! Ik weet het… lekker makkelijk gezegd. Maar het is belangrijk om elke nacht 7-8 uur te slapen en vooral te focussen op je slaap kwaliteit. Dat laatste kan ik zeker nog verbeteren maar hier wat tips om je kwaliteit te verbeteren.

  • Vaste tijden slapen en opstaan
  • Donkere kamer
  • 1 uur voor het slapen geen schermen meer aan (i know, niet zo makkelijk)
  • Ontspannende dingen doen voor het slapen (stretchen, gowod, douchen, bad, boek lezen).
  • Spannende dingen doen voor het slapen kan ook helpen 😉
  • Maar bij mij staat voor slaap stipt op #1: Magnesium supplement

Ik neem ALTIJD magnesium. Dit helpt echt om dieper en beter te slapen. Pak ik dit niet, dan word ik niet alleen van de kids wakker maar ook veel vaker gewoon door mezelf. Ik neem altijd 400mg Magnesium van Fitj.nl.

Supplementen

Er zijn enkele supplementen die naast slaap, voeding en training de puntjes op de i kunnen zetten en gezondheidsvoordelen hebben. Bart (mijn vriend) heeft deze even voor je op een rij gezet met enkele voordelen en adviezen.

Magnesium

Magnesium helpt zoals Dominique als zei om dieper en vaster te slapen. Ook inslapen gaat vaak beter. Daarnaast is het ook een mineraal dat je spieren en hele systeem ondersteunt. Vrouwen kunnen het beste zo’n 300mg magnesium pakken voor het slapen +20% als je fanatiek sport.

Creatine

Zeg maar een energie boost voor je lijf om mee uit je training te halen. Daarnaast nog positieve effecten op hormonen en tegen vermoeidheid. 5 gram per dag innemen en nooit meer mee stoppen 😉

Omega 3

De meeste mensen hebben een tekort van omega 3 vetzuren. Het is geen vrijbrief om te stoppen met omega 3 rijke producten te eten want zoveel mogelijk uit je voeding halen is altijd beter maar mijn advies is om een kwalitatief goede Omega 3 aan je voeding toe te voegen.

Vitamine D

Niemand komt voldoende in de zon of krijgt via voeding voldoende vitamine D binnen. De lijst met voordelen is immens maar de nadelen van een tekort zijn door veel mensen vaak voelbaar. Supplementeren dus in de juiste dosering en ga voor kwaliteit.

Daily vitamins

Multivitamines zijn om zeker te zijn dat je voldoende vitamines en mineralen binnen krijgt. Het is geen vervanger voor groente en fruit maar een aanvulling op. Ook hierbij is kwaliteit essentieel want er zijn mega veel multivitamines te koop waar echt totaal verkeerde en nutteloze vitamines en mineralen in zitten.

Bestellijstje op mijn advies

Ga naar foodspring.nl voor:

  • Energy Aminos
  • Recovery Aminos
  • Omega 3
  • Vitamine D
  • Daily Vitamins
  • Creatine
  • Whey eiwitten

Gebruik kortingscode dominique15fsg

Foodspring.nl

Ga naar Fitj.nl voor:

  • Magnesium
  • Creatine
  • Whey eiwit pro (eiwitpoeder)

Gebruik kortingscode alittlefitj10

Fitj.nl

Binnenkort volgt deel 2 die meer over de leefstijl gaat die ik nu heb.

Ik ben heel benieuwd wat je van mijn blog vond. Laat in een reactie weten welke tips jij gaat opvolgen of welk doel jij gaat nastreven!

Ook inhoudelijke vragen kun je ook altijd stellen. Ik zal die altijd, met behulp van Bart, beantwoorden zodat je een onderbouwd en doelgericht advies krijgt.

Okdoei!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *