Vraag en antwoord over sport en voeding

Dominique Zon

Vraag en antwoord over sport en voeding

Hey hey,

Er zijn flink wat vragen gekomen over hoe Dominique haar resultaten heeft geboekt (lees voor de zekerheid even deze blog terug als je dat gemist hebt LINK).

Super tof uiteraard! Als mensen vragen stellen betekent dat ze in ieder geval intrinsiek gemotiveerd zijn, behalve als ze het advies links laten liggen haha.

Het grappige is dat het altijd dezelfde typische vragen zijn die gesteld worden. En die ga ik uiteraard netjes beantwoorden maar behalve een antwoord wil ik je ook graag helpen. Daarom heb ik in deze blog 3 dingen voor je op een rij gezet.

  1. De (korte) antwoorden op de vragen die gesteld zijn.
  2. Een lijstje met tips die Dominique structureel gevolgd heeft om deze resultaten te boeken en blijven boeken.
  3. Een link waar je een intake met mij kan boeken om te kijken of ik je kan (en wil) coachen.

Goed? Let’s go!

1. Vragen en antwoorden

Omdat jullie vragen uiteenlopen van vragen over voeding tot training of praktische tips heb ik ze even verdeeld in categorieën voeding, training, algemeen en stomme vragen. Onder elke vraag vind je mijn antwoordt en die van Dominique als aanvulling.

Voeding

Hoe combineer je gezonde voeding met kinderen?

Bart: Leer zelf wat gezond eten is en laat je kinderen vooral mee doen. Gezond is een breed begrip maar alles wat zo natuurlijk mogelijk is met zo min mogelijk bewerkte producten is goed voor je en dus helemaal voor je kinderen.

Dominique: Ik denk namelijk dat de kinderen ook de grote lijnen gezond eten toch? Dus waarom combineren als je het ook samen kunt doen. Onze kids krijgen sochtends altijd kwark en smiddags boterhammen.

Eten jouw kinderen 2x boterhammen, dan raad ik aan om dan gewoon even iets andere te pakken, bijvoorbeeld dus kwark. Dan kunnen jullie toch gezellig samen eten maar eet ieder zo’n zijn eigen ding. En geef jij jouw kind een snoepje, pak zelf dan eventjes een rijstwafel of iets.

Starten en stoppen met diëten.

Bart: Dieet is een ander woord voor voedingspatroon dus ik denk dat crashdieet of lijnen is waar het over gaat en dat is never nooit goed om te doen. Als je GAAT lijnen betekent het ook dat je waarschijnlijk GAAT STOPPEN. Je kunt het beste ‘gewoon’ een voedingspatroon aanleren wat je voor altijd volhoudt voor 70-80%.

Dominique: Wat Bart inderdaad zegt! Begin nooit met een dieet want dat houdt je toch niet vol. Maak het jezelf niet moeilijk. Pas steeds kleine dingen aan en werk aan je leefstijl. Zo is het voor iedereen ook echt vol te houden. Hoe langer je dit doet, hoe makkelijker het word!

Voeding en supplementen voor en na het sporten.

Bart: Dit is afhankelijk van je trainingsdoel en je doel in het algemeen. Ik adviseer altijd om eerst te focussen op je week- en dan je dag patroon voor je echt specifiek rekening houdt met je training. Waar je praktisch rekening mee kan houden is voor het sporten een eiwitrijke maaltijd eten en zorgen dat je 1-2 uur voor het sporten gegeten hebt (afhankelijk van hoeveel last je er van hebt tijdens sporten).

Dominique: No comment 😉

Hoe eet je gezond zonder ‘verboden’ producten?

Bart: Er zouden nooit producten verboden moeten zijn. Je zou alles moeten kunnen eten zo lang je rekening houdt met je doel en hoe je jezelf voelt.

Dominique: Ik eet alles, maar wel met mate. Ik eet elke week friet of pizza en ik eet elke week wel een reep chocolade weg met misschien daarbij nog wel een zak chips;). Maar dit moet je plannen. Woensdag is mijn cheatavondje en ik probeer in het weekend 1 cheatavond te doen. Dit red ik alleen vaak niet zo goed 😉 maar ik pas wel mijn dag daarop aan! Dan eet ik dus gewoon wat minder of kleinere porties als ik weet dat ik friet ga eten.

Hoe zorg je dat je niet uren kwijt bent aan voorbereiden van je voeding?

Bart: Meal preppen, recepten leren en vooruit plannen. Hiervoor moet je in het begin tijd investeren zodat het je later tijd oplevert.

Dominique: Je vent voor je laten koken 😜

Wat kun je ’s avonds snaaien?

Bart: Als je het snaaien noemt denk ik eerlijk gezegd dat je al weet dat je iets ‘fouts’ gaat doen. Ga bewust om met junk eten door het te plannen op 1 of 2 momenten in de week en ga ’s avonds gewoon maaltijd 3,4 of 5 eten die past bij je doel.

Wil je wel snaaien dan zou ik zelf kiezen voor pringles nachocheese of een zak red band pretmix, die zijn echt koning. Maar dat is denk ik niet wat je bedoelt 😉Bananenbrood, kwark, gekookte eieren, wafels, eiermuffins… er is behoorlijk veel lekkers en praktisch te bedenken. Check Lot Beukers eens.

Dominique: Tip van mij. Maak lekkere dingetjes met gezonde producten. Gezonde lions of fudge. Zo had ik pas bananen hapjes gemaakt. Banaan in kleine schijfjes gesneden, 2 schijfjes op elkaar doen met een laagje pindakaas ertussen. 90% chocolade erover gegoten, eventjes in de vriezer.. en voilà.

 Lekker om ‘s avonds te pakken EN heel leuk om met je kids te maken!

Wat en hoeveel eet je op een dag?

Bart: Dat is volledig afhankelijk van je doel en is per persoon ook nog eens totaal anders. Wat Dominique op een dag ongeveer eet zullen we bij de tips opsommen maar neem alsjeblieft niks klakkeloos over wat iemand anders doen. Dit is de voeding en het patroon voor Dominique en voor niemand anders, het kan never nooit zijn dat dit voor jou ook werkt.

Dominique: Veul 😉

Training

Welke oefeningen moet je doen voor een strakke buik?

Bart: Naar links kijken, naar rechts kijken, weer naar links en dat een paar keer herhalen als iemand je een gebakje of drankje aanbiedt.

Strakke buik krijg je in de keuken niet in door oefeningen. Sterke buikspieren (zelfs onder een vetlaag) kun je wel trainen met 100.000 verschillende oefeningen.

Dominique: Hahah die van Bart is een hele goeie 😉. Strakke buik krijg je dus idd niet van oefeningen. Wanneer je al echt strak bent dan zijn buikspieroefeningen alleen effectief als je dus echt voor die blokjes gaat. Maar buikspieroefeningen gaan je helaas echt niet helpen bij die strakke buik als er een vetlaagje overheen zit.

Algemeen

Fit worden na een keizersnede. Hierbij zal ik fit worden na zwangerschap ook meenemen.

Bart: Herstel heeft te maken met rust (slaap en ontspannen), je voeding en bewegen. Na een keizersnede (of zwangerschap) adviseer ik om advies van de arts op te volgen maar wel naar je lichaam luisteren en bewegen zoveel je kunt tot je alles weer mag. Dan is het slim om vooral gecontroleerd krachttraining te doen en je voedingspatroon in te stellen op vetverlies. Per persoon verschillend natuurlijk.

Dominique: Dit is inderdaad heel verschillend. Ik ben zelf heel erg fit de zwangerschap in gegaan en ik kwam er daardoor ook echt veel sneller weer fitter uit. Doe geen gekke dingen, neem je tijd en luister vooral naar je lichaam.

Heeft je lichaamsbouw of vetopslag met aanleg of erfelijkheid te maken?

Bart: Nee. Natuurlijk kun je bepaalde eigenschappen erven of aanleg hebben om dik te worden. Maar eerlijk gezegd hebben we meeste mensen gewoon aanleg om te veel te vreten of was de ongezonde leefstijl erfelijk en niet de genen.

Ja maar, het kan toch niet zijn dat iedereen in de familie…. 

Er kan van alles erfelijk zijn maar uit ervaring weet ik dat bijna elk lichaam bijna elk doel kan halen met het juiste plan.

Dominique: Sorry hier heb ik geen verstand van 😉

Hoe doe je dit als je het druk hebt?

Bart: Plannen. Het klinkt heel simpel maar het werkt echt. Als je op de middelbare school zit en je doet 2x per week badminton dan hoef je maar een beetje te plannen om resultaat te gaan boeken. Ben je een alleenstaande moeder met een baan en een paar vervelende kinderen dan moet je alles wat verder vooruit en specifieker plannen.

Maar… uit onderzoek is bewezen dat iedereen die elke ochtend 20 min. tijd neemt om zijn dag te plannen daar gemiddeld 1 uur mee wint. Wat kun je met 7 uur per week doen?

Dominique: Je moet het vooral echt willen. Als je het echt wilt maak je er wel tijd voor. Bijna alle moeders zeggen wel dat ze er savonds geen energie voor hebben. Ik snap dat volledig hoor. Maar geloof me, als je een goeie basis hebt met voeding en met sporten, gaat dit je al zooooveel helpen met energieker worden.

Het kost even moeite in het begin, maar geloof me, je word er echt fitter van en zelfs een leukere mama ;). En als je er geen puf voor hebt, dan denk ik niet dat je het graag genoeg wilt. Makkelijk is het niet, maar dat moet je eventjes uit je hoofd zetten dan en er echt voor gaan!

Hoe krijg je die vetkwabjes aan de zijkant weg?

Bart: Minder eten 😉 Om precies te zijn minder eten dan je verbrand.

Dominique: Minder eten 😉 Om precies te zijn minder eten dan je verbrand.

Stomme vragen

Bart: Haha, er zijn natuurlijk geen stomme vragen. Alhoewel… nee haha in principe niet. Behalve als je tips krijgt, er niks mee doet en over een half jaar dezelfde vraag weer stelt omdat je er niks mee doet. Maar dan is de vraag niet stom maar iets (of iemand) anders 😉

Dus… als je de tips hieronder leest probeer het dan gewoon uit. Niet voor 1 dag. Niet voor maandag t/m dinsdagmiddag en dan volgende week maandag weer. Nee gewoon 2 weken aan een stuk. Het is niet zo zwaar als het lijkt, je moet gewoon focussen op haalbare veranderingen en je moet even over dat punt heen waar het een gewoonte wordt.

Toevoeging Dominique

Wat mij dus echt geholpen heeft is het bijhouden van mijn voeding. Geloof me, daar stond ik ook niet op te wachten hoor! Maar doe dit voor 2 a 3 weekjes en je krijgt al zo snel in de gaten wat nou wel en niet goed voor je is. Even paar weekjes investeren en dan gaat het steeds meer vanzelf

2. Tips

De meeste voor de hand liggende dingen heb ik al benoemd in de antwoorden. Hieronder dan even een paar praktische dingen die Dominique gedaan heeft om structureel resultaat te boeken.

Nogmaals… een patroon van een influencer op instagram (ja zo noem ik haar gewoon) werkt maar voor 1 persoon. Daarom ga ik hier ook geen specifieke dingen noemen.

  • Houd progressie bij. Maak foto’s, houdt gewicht bij (altijd op dezelfde manier), doe een huidplooimeting of track je vooruitgang in de gym.
  • Stel een duidelijk doel. Focus op 1 ding voor een bepaalde periode.
  • Houdt je calorieën en je macro’s bij. MyFitnessPal werkt daar perfect voor.
  • Ga 2-4 keer per week effectief trainen. Dominique traint vaak alleen met een eigen schema 2x per week en 2x per week Crossfit (in een groep).
  • Maak recepten die je mega lekker vindt, bijdragen aan je doel (calorieën) en die het je makkelijker maken om het vol te houden allemaal. Dominique laat die maken door haar fantastische lieve future hubby en dat bestaat meestal uit eiwitrijk bananenbrood of eiwitrijke kwarktaart.
  • Doe het samen. Kies een buddy of een coach die jouw stok achter de deur is.

Wat eet Dominique op een gemiddelde dag?

  • Ontbijt is meestal: Brood met gebakken eieren of omelet
  • Tussendoortjes (2/3 per dag): Fruit, rauwkost, noten of stukje pure chocolade, Bananenbrood
  • Lunch: Kwark (Lindahl’s, veel eiwitten) met cruesli
  • Tussendoortje (zie hier boven)
  • Diner: Varieert altijd maar meestal kip met rijst, pannenkoeken of aardappels-groente-vlees.
  • Tussendoortje (zie hier boven)

3. Tijd voor actie…

Je leest nu allerlei antwoorden op vragen die je wellicht hebt en tips die je kunnen helpen om resultaat te boeken. Maar we weten allebei dat bijna iedereen wel weet hoe het werkt…

Echt resultaat vraagt om Actie!

Voor de puntjes op de i, een goed plan, motivatie en een stok achter de deur kun je er dan iemand bij halen. Iemand die je vertrouwt en waar je een klik mee hebt.

Dat is ook de reden waarom ik eerst een kleine ‘screening’ doe voor ik iemand ga coachen. Ik wil alleen iemand coachen met wie ik een klik heb zodat we echt meters kunnen maken samen.

Voel je na het lezen van deze blog een klik met wat ik schrijf en hoe ik coach dan nodig ik je uit om via onderstaande link het formulier in te vullen zodat ik contact met je op kan nemen en we een vrijblijvende intake kunnen plannen om coaching te bespreken.

Wat kost dat dan? Hoe gaat dat in zijn werk?

In het formulier geef ik kort uitleg over hoe coaching in zijn werk gaat en wat de kosten zijn.

Vragen?

Heb je vragen op basis van deze blog dan kun je die hieronder stellen in een reactie.

No Comments

Add your comment